lördag 18 juli 2015

Öppen spis

M har tjatat, men jag har hävdat å det bestämdaste att huset är tillräckligt varmt och har kostat tillräckligt för att dessutom köpa en murspis.
Vi var ju på Mariebergs kakelugnsmakeri men där blev vi bara osams eftersom min man är en jäkla lyxnisse. Han vill ha sparthermspis och tunnel och några typ gråa stekiga stenar på osv. 182000 kr "down the drain" om jag får tycka.
Det blev då blankt NEJ från snåla frun.

Däremot hittade jag Karles på nätet. Ett annat företag som hade tunnelspisar och som våra kompisar byggt. För typ halva priset.
Eftersom vi höjt lånet (och mina öron är såriga av tjat) så bestämde vi om. 
DOCK hade de en sån där lyxig spartherm-spis för 103.000 kr på kampanj.
(Och så lite till naturligtvis...)

Först var vi tvugna att växla av så att inte hela huset rasar ihop...
Man känner sig liiiiite trött när man börjar om med att bygga. 
När man helst bara vill ha ny soffa men den drömmen gick ju upp i rök nu. Bokstavligt talat.
Mmmmmmmmasonit...
Dessutom var det skitsvårt att få till skorstenen. 
Men slutligen placerade vi spisen här. 
Det ska vara mysigt att se den när man kommer in i hallen.

Svårt också att kommunicera med "gubbarna" som varken talade svenska eller engelska. Men med nån slags teckenspråk och stegande och ordet mjaksjimjal så bestämdes läget.
Plast och skit och damm. Och mer damm och damm och damm. 
Och en stressad make och en grinig fru...
Jag tycker det ser ut som ett litet, litet akvarium inbyggt med en soffa och en säng bredvid. Om du frågar mig.
Men jag gillar soffornas placering för TV tittar vi sällan på nere.
(Har fortfarande bara trådlös wi-fi, vi struntar i att slözappa på kanalerna och kollar SVT play, Netflix untsåvajter)

Vi har bestämt oss för att bygga igen, och göra mer kök. 
Det är ändå tillräckligt ljust och luftigt.

Från vardagsrummet.

Jaja. Han får som han vill. Är det något som folk oh:ar och ahhh:ar över så är det vår övervåning och det där badrummet som prompt skulle vara. 

Och jag kanske gnäller och bråkar... Men ohhhh skrik och tjejhopp över mitt hem...
Det går jag verkligen igång på!
Sovrum. (Ej bäddat)
Tapeeeeeeten är från Ralph Lauren och vi är så eniga om dess förträfflighet. Och att vi inte smackade upp första bästa, utan väntade ett år.
Myshörna.

Nästan så att man längtar lite till hösten nu. 

Fast jag retar mig på att M jämt får rätt, trots att jag får all cred på inredningen.
För det är inte rättvist. Tyvärr.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!