fredag 20 september 2013

Pizza och betong

Har idag, fredag tagit mig samman och åkt till Vita Villan för att göra två vanliga vita laminatbänkskivor till två skivor i betong. 

Jag har ju tidigare i år gått kurs i hur man lägger en slags puts på vilket material som helst och med pigment i svart och brunt får det att se ut som betong. 

Sen har jag ju som bekant lite utrymmesbrist här hemma så jag har inte riktigt tränat in mig på hur man gör så det blir snyggt. 
Eftersom tanken är att göra bänkskivorna i nya huset i detta material, så då är det ju bra om jag övar mig lite. 
Har jag tänkt. 
Och ju längre tiden går desto fegare blir jag. 
Har gjort bänkskivan (ca en meter) här i fulradhuset men det var ett jävla meck att få bort den så därför gjorde jag lite larvigt försiktigt så jag inte skulle drälla stenhård puts runt i hela köket. Det blev... Sådär. Kanterna blev fula och betongen blev för ljus i färgen. Hade behövts slipas på med maskin men det dammar ju satan så det fick vara. Så nä, det blev inte bra.

Sen dess har grejerna bara stått och väntat på att jag ska bli modig och kreativ. Det är inget som durekt drabbat mig, det sistone. Varken mod eller kreativitet. 

Men nu ett halvår senare var det alltså dags. 

Körde på med primer och sen satte jag igång med första lagret. 
Försökte känna mig som en riktig hantverkare/målare. 
Efter första lagret såg det rent ut sagt förjävligt ut. Andas! 
Jag svettades som en gris och kände att det här, det här...blir riktigt fult.
Jag har förstört skivorna. FAN!
Vit laminatbänkskiva. F ö r e jag började kladda.

Inte blir det bättre av att Sussies superhändige man kommer för att titta på hur det går och genast börjar berätta om hur enkelt och billigt det är att gjuta i riktig betong. Haha, hade liiiite svårt att verka hantverkaraktig just då. 

Efter att ha känt uppgivenheten komma smygande, sett tunnelseende och även panikinrett om i vårt blivande kök i huvudet. ("Jo men...köksö med ekbänkskiva mot svart laminatbänkskiva, det kan funka" om man gillar lapptäcken, vilket ju jag gör...)  

Sen körde jag på med lager nummer två. Och då uppstod det magiska. Det såg ut som BETONG!!!
Yesss!!! 

Hemma var det dags för pizza och M hade som vanligt laddat. Det enda han bad mig göra var att handla jäst.
Precis 21.00 är den första pizzan klar. 
Eftersom jag svettades med mitt träningsbetongpass fick M vänta på jästen. 
Men med Leilas deg och min tomatsås och massor med mozzarella blev pizzan fantastisk. 
Så hjälpte ju min älskade M en liten aning. Med planering, inköp och lagandet av maten.
Världens bästa man. 

Nu sitter jag och tittar på Joel. Joel Kinnaman...  Vilken lyckad dag det blev både betongjoxet, pizzan och tvkvällen.

 Joeljoeljoel. Jag älskar sättet han pratar på. Sen är han ju så snygg också.


Bild på skivorna kommer när de är helt klara.
OM de inte blir dåliga vill säga.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!