söndag 15 september 2013

Vart tog secondhanden vägen?

Nu när jag som vanligt kollar på blocket funderar jag på lite olika begrepp som folk slänger sig med. 
Lite som att folk som håller gå upp i atomer för något säger att " då fick jag HYBRIS"!!!

På blocket kan man lägga liksom sökord  och då om man letar efter nåt annat så kan man ändå hamna på en..,host .. hrmm jättestor matta från Spiti.

Men de ord jag oftast stöter på är följande:
Antikt
Shabby chic
Industri
Retro
Vintage

Vad ska en möbel eller en pryl uppfylla för kriterier för att få kallas exempelvis "antik"

I min värld ska den vara jättegammal typ minst hundra år. 
Och vara värd något om du skulle ta med dig din pryl till Antikrundan och visa upp.
Gammalt, nött och lite opraktiskt men en vacker arbetad möbel. Förmodligen arvegods.

Retro å andra sidan är väl också nåt man ärvt eller nåt kitchenaidaktigt som ser ut som lite raggarbil/ pastelligt eller en teakmöbel anno förtisju. Gärna nånting designat med ett namn. Typ Stringhylla. 

Industridesign. Enkelt. Nåt med plåt på. 

Sen börjar det bli lite luddigt.
Vintage? Vad är det då? 
Möjligen nåt som är begagnat, utan att vara slitet. 
Och en namnändring från vad som tidigare gick under benämningen secondhand. 
(Ungefär som när man bytte namn från painriche till baguette, eller cafeaulait till latte)

Shabby chic är allt det övriga som man, för att stå ut med, exempelvis ekbyrån med frukter som man ärvt av farmor, eller det där vitrinskåpet i antikbetsad furu från nittifem målat i vitt. Avskavt på utvalda ställen men vitt. Vitt, vitt och vitt.
Gärna med ett carpe diem skrivet på... 

Shabby chic. Inte chubby chick det är nåt helt annat, kära blocketannonsörer.

Idag har jag varit på Vita Villan igen.
Vi har fått in godis.
Den här franska nougaten var som att äta en söt, knubbig ängel med nötter i. 
Jag sa på mässan (formex) att den är ju perfekt att dela. Hahaha jag toklåtsades vara en sådär måttfull lagomätare 
Jag glufsade i mig HELA på en gång. Plättlätt!


Hälsningar från Chubby Chick!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!