onsdag 18 december 2013

18 december 1995

Föddes min son. Jag hade två år tidigare ganska precis fått Linnea och jag önskade mig en dotter till. Förmodligen för att jag själv bara har systrar. 
Men när vi bestämde oss för att kolla vilket kön bebisen i magen hade, och man såg en kille där inne så blev jag så lycklig så jag höll på att dö. 
En pojke!!! Vad perfekt, en av varje.
Jag glömde genast bort att jag hade önskat en flicka till och började köpa pojkkläder i ministorlek på en gång. 
(På nittiotalet var pojkkläder mycket finare, tyckte jag, nämligen för varenda filckplagg hade nån form av Mimmi Pigg på sig och det var inte riktigt min grej.)

Sen den 18 december för precis 18 år sedan kom han. 
Förlossningen var skitjobbig och långdragen, en ovanligt våldsam förlossning står det i journalen och det tog 36 timmar.
Jag är inte världsbäst på barnafödande. 
Men jag har världsbästa barn, inga ungar kan ha varit lika älskade som mina. 
Lite så som de flesta föräldrar tycker.om just sina barn.

Christian var söt redan som nyfödd. 
En TVbäbis sa en mamma på BB, som hade en liten rosa skrynklig bebis. 
Han hade mörkt kort hår och stoora ögon med markerade bryn och en lagom "solbränna" (lite gulsot) så han såg ut som han varit på mallis en vecka.

Så han fick ligga i kuvös i några dagar.

Här är han drygt tre månader och kunde redan sitta själv med lite stöd. 
Vid dryga nio månader gick han och vid ettårsåldern rev han ner allt och klättrade och for men jag var härdad. 
Jag hade en likadan sen innan.
Världens största skrattgropar.
Världens vackraste barn. 
(Och han vet om det, redan som liten sa han " jag kommer bli skitsnygg bär jag blir stor") Kaaaan bero litegrann på alla mammas kompisars kommentarer.
Men det är inte fel med lite självförtroende.
Lite sådär kulijul, att fylla år sex dagar före julafton, jag lovade mig själv att de (japp, Nea föddes den 29/12 två år tidigare) aldrig skulle bli sådär utan kalas och få mindre julklappar och så bara för att de hade föräldrar med den dåliga smaken att få barn i slutet av december. 
Det höll inte.

Grattis Christian på 18-årsdagen!

Och ipsvips, försvann dina konton från min hökblick!!!
 
Jag älskar dig.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!